Informace

Na začátku byl velký sen. Jan Vonka snil o kariéře automobilového závodníka. Nejvíce byl ovlivněn legendárním filmem 24hodin Le Mans se Steeve McQueenem v hlavní roli. Velký sen si Jan Vonka začal splňovat v 16 letech, kdy začal prohánět svůj první automobil po polních cestách v okolí Modřic.

V roce 1981 usedl Jan Vonka poprvé za volant automobilu v orientačních soutěžích a od té doby se do podvědomí široké veřejnosti zapisuje Jan Vonka jako jezdec a Vonka Racing jako firma zabývající se automobilovým sportem.

K vrcholným úspěchům Vonka Racing patří účast v předkvalifikaci nejnáročnějšího a nejslavnějšího závodu na světě, 24 hodinovky ve francouzském Le Mans v roce 1995. Pro tento závod si tým zajistil jeden z nejlepších sportovních prototypů, slavné PORSCHE 962 K8 (vítěz kategorie WSC a 6. místo absolutně v Le Mans 1994). Startu předcházelo testování na Floridě v USA a spolupráce s několika předními zahraničními týmy a jezdci.

Od roku 1996 nahradily sportovní prototypy ve Vonka Racing cestovní závodní automobily. Tým se rozhodnul pro nejsilněji zastoupenou skupinu "N" a vybavil se dvěma automobily BMW M3. Rok 1997 se stal rokem vývoje a příprav a rok 1998 přinesl na Mistrovství Evropy již první mimořádně dobré výsledky srovnatelné se špičkovými automobily známých ladičů. V národním mistrovství tým Vonka Racing dokázal udržet krok se silnými automobily Ford Cosworth.

V roce 1998 jsme obnovili tradici jedné z nejstarších závodních tratí, brněnské Grand Prix, a na její části pořádáme závody automobilů do vrchu Vzhůru Farinovou zatáčkou.

V roce 1999 se tým posunul ještě více dopředu, podařilo se vyhrát první závod seriálu Mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu a v roce 2000 obsadil třetí místo absolutně ve skupině N. Zároveň byl týmový vůz BMW nejrychlejší mezi vozy s poháněnou jednou nápravou.

V roce 2001 tým vyhrál skupinu v závodech do vrchu mistrovství ČR. Ke konci roku 2001 se součástí Vonka Racing stal špičkový závodní vůz pro vytrvalostní okruhové závody PORSCHE 911 GT3 RS.

V roce 2001 jsme uspořádali pro soutěžní jezdce I. ročník Rallye Show Modřice.

V roce 2001 jsme vydali první ucelený přehled o závodech do vrchu, časopis VRCHY.

Plodný rok 2002 přinesl vítězství ve skupině GT v Mistrovství Evropy závodů automobilů do vrchu, traťové rekordy skupiny GT na všech tratích, zisk titulu Mistr ČR v závodech do vrchu a start v závodě FIA GT Championship.

Rok 2003 byl hlavně zaměřen na Mezinárodní Mistrovství ČR v závodech automobilů na okruhu. Po velmi úspěšné sezóně obsadil Jan Vonka 3. místo absolutně, i ve třídě. Prestižní 6ti hodinový závod „Agrotec Prima Epilog" posádka BMW M3 dokončila na výborném 3. místě absolutně.

Rok 2004 patřil neoficiálnímu Mistrovství světa FIA GT, tým absolvoval bez tří závodů celý seriál. Přestože byl Vonka Racing tým v této soutěži absolutním nováčkem, a jako jeden z mála malým soukromým týmem mezi továrními dravci, nevedl si vůbec špatně. Celkové 6. místo týmu a 9. místo Jana Vonky znamenalo velmi hodnotný a zasloužený výsledek.

V roce 2005 se tým zúčastnil tentokrát již celého šampionátu FIA GT. I když první dva závody skončily nehodami, v průběhu dalších závodů si vedl natolik dobře, že v polovině sezóny se dostal na průběžné 3. místo v hodnocení týmů skupiny GT2. Na 3. místě se držel několik závodů, nakonec se bohužel nepodařilo třetí příčku uhájit. Italský tým, který týmu šlapal na paty, zakoupil zcela nový vůz Porsche 996 GT3 RSR a s touto technikou již nebylo možné závodit. Celkové 4. místo týmu a 6. místo Jana Vonky byl tím nejlepším možným výsledkem, kterého šlo dosáhnout.

V roce 2005 se podoba Rallye Show Modřice trochu změnila, vyšli jsme vstříc i nelicencovaným jezdcům a uspořádali školu smyků, která měla kladné ohlasy.

Začátek sezóny 2006 byl pojat velkolepě. Jako první český tým se Vonka Racing ocitnul na startu jednoho z nejprestižnějších závodů světa – 12 Hours Sebring. Závod v Sebringu patří do série závodů American Le Mans Series – vytrvalostních závodů sportovních vozů a je prohlašován za nejnáročnější závod na světě. Většinu tratě totiž tvoří panelové tvárnice, které poukazují na historii vojenského letiště, které se zde původně nacházelo.

Další „peckou“ sezóny 2006 byl bezpochyby start Jana Vonky v závodě Mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) v Brně a zisk cenného bodu do celkového hodnocení šampionátu.

Rok 2007 patřil come backu do Mezinárodního Mistrovství ČR v závodech automobilů na okruhu a velkým přípravám na jubilejní 10. ročník závodu Vzhůru Farinovou zatáčkou.

V roce 2008 jsme mnohé ohromili, do našeho Porsche jsme postavili speciální 3,5l motor. Výsledekem bylo celkové 3.místo ve sprintovém šampionátu, přičemž 2 závody jsme vyhráli.

Roky 2009 až 2011 patřily zvláště úpravám sériových vozů Porsche v novém týmovém servise a účasti Vonka Racing Junior týmu při Amatérském Le Seriálu se 2 vozy BMW.

V roce 2012 si Jan Vonka splnil další ze svých motoristických snů. Zúčastnil se prestižního závodu Rolex 24H at Daytona. V jubilejním 50. ročníku startoval s vozem Porsche 997 GT3 Cup amerického týmu Orbit/Matt Connolly Motorsports.


„Jednou jsme měli možnost stát po boku nejslavnějších týmů a jezdců v závodě závodů, v předkvalifikaci 24h Le Mans (Fr). Jelikož naší filosofií je účast našeho závodního týmu v tomto a v jiných závodech s technikou, která vznikne v našich dílnách, přizpůsobujeme tomuto cíli celou strategii našeho úsilí.“